Dr. Pere Fullana i Palmer, responsable de la línea Nuevos Materiales:

“Investigamos a partir de nuestra experiencia en evaluación ambiental, económica y social de nuevos materiales y tecnologías desarrollados por los fabricantes y les ofrecemos alternativas basadas en el desarrollo sostenible, el eco-diseño y la economía circular. De esta manera, podemos guiar e informar a fabricantes, empresas y decisores políticos sobre los impactos ambientales de estos nuevos productos y tecnologías.”

COLABORACIONES Y REDES

La Cátedra colabora con LEPAMAP (Laboratori d’Enginyeria Paperera i Materials Polímers) de la Universitat de Girona, compartiendo varios proyectos sobre nanotecnología en la industria papelera.

Además de las colaboraciones con universidades, la Cátedra también cuenta con colaboradores dentro de la industria: GCR Group (Tarragona, España) y la Cátedra colaboran en la evaluación de plásticos granulados con cargas minerales (actualmente en su aplicación en envases de alimentos).

Artículos destacados

One of the main drivers for companies to perform environmental improvements is economic benefit, either by obtaining a more valuable product or gaining new customers. Circular economy combines environmental improvements with these drivers to achieve higher and quicker benefits. This paper is a case study on packaging eco-design aligned with circular economy strategy along the production chain. Life cycle assessment (LCA) was used to identify the product life cycle stages where the application of eco-design strategies would be more efficient (in this case, raw materials production from virgin petrochemicals). To improve the environmental profile of this packaging, virgin petrochemicals were partially replaced by mineral fillers (calcium carbonate based) or/and post-consumer recycled plastics. Different technically compliant cosmetic tubes were produced by collaboration between a company producing the plastic granulates with mineral fillers and a company producing the cosmetic tubes and cradle-to-gate LCA were performed. The replacement of virgin petrochemicals by mineral fillers helped to reduce the environmental impacts by an average of 12% and the use of post-consumer recycled plastic further decreased emissions up to 29% for 6 out of the 9 evaluated impact categories. The option with better environmental performance was also the one with lower economic costs.

According to the involved companies, LCA combined with ecodesign helped to achieve efficient environmental and economic savings. The findings are important for the plastic packaging sector because they tackle with prime concerns, like plastic debris, climate change and resource depletion. They are of main interest for industrial activities where brand positioning is a priority (i.e. cosmetics).

Ver

This study presents a method based on life cycle assessment to reduce and simplify the decision-making process and to identify the best available techniques of a product. This procedure facilitates the selection of a technical alternative from an environmental point of view and the reduction of emission levels and the consumption of energy and primary resources. This method comprises the following four steps: (i) the identification of the current techniques of a specific product, (ii) the application of a life cycle assessment to determine the hot spots, (iii) the proposal of the best available techniques and (iv) the development of a best available techniques reference document (step not implemented in our case study). The Cantabrian anchovy canning industry is selected as a case study due to the importance of this sector from economic, social and touristic points of view. An entire life cycle assessment of one can of anchovies in extra virgin olive oil is conducted. The results indicated that the hot spots of the life cycle were the production of aluminium cans (for packaging) and extra virgin olive oil and the management of the packaging waste. According to these results, the study proposes several improvements, such as packaging recycling and several best available techniques for the canned anchovy product.

Ver

El objetivo del proyecto es evaluar los impactos ambientales de los compuestos plásticos con aditivos minerales a través del uso de metodología ACV mejorada. La aplicación de los compuestos a diferentes aplicaciones de envasado de alimentos se analiza a lo largo del ciclo de vida de las mismas.

Ver

El objetivo del proyecto es fomentar la ecoinnovación y la mejora medioambiental de la fabricación de productos de arcilla para la construcción, al mismo tiempo que aumenta la competitividad de este sector en España. El resultado principal del proyecto incluye el desarrollo de una herramienta para ayudar a los productores españoles de materiales a base de arcilla para la construcción a obtener Declaraciones Ambientales de Producto (DAP) de manera rentable.

Ver

El objetivo general del proyecto es desarrollar una herramienta simplificada que permita a los fabricantes de productos cerámicos estructurales obtener Declaraciones Ambientales de Producto (DAP) de una manera más rápida y competitiva. El objetivo es promover la ecoinnovación y la mejora medioambiental en la fabricación de los productos cerámicos y aumentar la competitividad del sector español de cerámica estructural.